Háje | |||||
1 kolej |
2 kolej |
nástupiště |
stanoviště dozorčího |
obklad za kolejištěm (mimo jiné znázorňuje konec vagonu) |
|
východní vestibul - eskalátory |
vstup do stanice - východní vestibul |
východní vestibul |
východní vestibul - vstup do stanice |
schody do vestibulu západ |
|
západní vestibul - schody na nástupiště |
vestibul západ - stanoviště dozorčího |
západní vestibul - podchod |
vestibul západ - stanoviště dozorčího |
výstup západní vestibul |
|
vstup do vestibulu západ |
mozaika v podchodu západ - Kosmonauti |
||||
Nafotil: Jan Krblich, léto 2002
|
|||||
nástupiště |
nástupiště |
2 kolej a označení za stanicí kde končí vagon |
průsaky u první koleje |
obrat za stanicí |
|
východní vestibul - eskalátory |
východní vestibul |
výstup směr východní vestibul |
u východního výstupu směr Galaxie naleznete starý orientační panel Kosmonautů |
u východního výstupu směr Galaxie naleznete starý orientační panel Kosmonautů |
|
východní vestibul |
výstup směr západní vestibul |
západní vestibul |
západní vestibul |
západní vestibul |
|
socha kosmonautů, v pozadí větrací šachta |
|||||
Nafotil: Michal Kuty, Asistence: Tomáš
Rejdal, 10.2003
|
|||||
výstup směr východní vestibul |
nástupiště |
východní vestibul - eskalátory |
nástupiště |
zřejmě nějaký vzkaz... |
|
1 kolej |
nástupiště |
informace o výluce |
západní vestibul |
uzavřený západní vestibul |
|
bývalý informační systém - odjezdy a příjezdy autobusů |
uzavřený západní vestibul |
uzavřený západní vestibu |
uzavřený východní vestibul |
uzavřený východní vestibul |
|
rekonstrukce schodiště u východního vestibulu |
uzavřený východní vestibu |
||||
Nafotil: Michal Kuty, Asistence: Tomáš
Rejdal, 14-15.11.2003
|
|||||
náhradní budka dozorčího |
původní a náhradní budka |
původní budka |
sundané podhledy |
sundané podhledy |
|
sundané podhledy |
sundané podhledy |
||||
Nafotil: Tomáš Rejdal, 14.3.2004
|
|||||
západní vestibul |
západní vestibul |
výstup směr západní vestibul |
východní vestibul |
východní vestibul |
|
výstup směr východní vestibul |
prostory stanice |
||||
Nafotil: Tomáš Rejdal, 7.4.2004
|
|||||
nástupiště |
|||||
Nafotil: Tomáš Rejdal, 8.5.2004
|
|||||
Rekonstrukce vestibulu |
azbestové desky |
východní vestibul |
nocování dvou souprav na jedné koleji |
souprava ve stanici |
|
dvě soupravy ve stanici |
obratiště Háje |
obratiště Háje |
tunel druhá kolej |
tunel druhá kolej |
|
měnírna u první koleje |
Háje - západ |
vestibul východ |
vestibul východ |
vestibul východ |
|
vestibul východ |
BUS směr Petrovice |
uzavřený vestibul východ |
uzavřený vestibul východ |
uzavřený vestibul východ |
|
Nafotil: Tomáš Rejdal, 06-10.2004
|
|||||
letecký pohled |
|||||
Letecký pohled: Gefos a.s.
|
|||||
Informace o stanici
|
|||||
Je to poslední stanice trasy
II.C, jenž se stala koncovou na minulých dvacet let, ale i do hluboké budoucnosti.
Pro výstavbu stanice bylo zapotřebí vystavět obrovskou stavební jámu, protože má dva vestibuly a bylo nutné instalovat i zařízení potřebná pro konečnou stanici, tzn. odstavné koleje, kolejové přejezdy a mnoho dalších technologií. Se stavbou jámy se proto začalo velmi záhy a už 27. srpna 1975 ji poslední bagry dorazily. Poté se pokračovalo na betonové konstrukci, která narozdíl od ostatních stanic své trasy má jednak dva vestibuly a také mezistrop, jenž je stejně jako hlavní strop z prefabrikovaných nosníků. Dále se pracovalo na konstrukci hloubených tunelů odstavných kolejí. Mají délku 278 m a byly dokončeny 12.10.1978. Poslední stanice úseku II.C se od ostatních hodně odlišuje. Předně jí proto předurčují dva vestibuly, dále dvoupatrová podzemní konstrukce, kde horní patro tvoří provozní zázemí. I interiér se poměrně hodně odlišoval. Nenajdetetu keramické obkladačky, nýbrž leštěné desky vračanského vápence v kombinaci se sem tam umístěnými vydutými a vypuklými hliníkovými deskami z trasy A. Nesou barvu červenohnědou. Toto obložení je tedy takovou malou reminiscencí na trasy I.C a I.A. Strop je pokryt lamelami FEAL v barvě slonové kosti a nad kolejemi je podhled snížen. Osvětlení zajišťují zabudovaná typová svítidla o tvarech obdélníku a čtverce. Povrch podlahy je pokryt deskami liberecké žuly. Kabina dozorčího je výjimečně uprostřed nástupiště (kvůli dvoum eskalátorům) a je zasklená a obložená leštěným hliníkem. Do západního vestibulu vedou pouze pevné schody s nástupnicemi (vrškem) totožnými s podlahou a podstupnicemi (vertikální část) obloženými tmavým syenitem. Boční stěny schodiště jsou rovněž z vračanského vápence, z kterého je obložen i celý západní vestibul. Je totiž podzemní. Některé svislé spáry na stěnách jsou plasticky upravené. Strop i podlaha jsou tvořeny totožně s nástupními prostory. Je zde i kamenná mozaika s kosmonautickou tématikou od národního umělce profesora akademického malíře Aloise Fišárka. Na povrch vedou dva výstupy v kombinaci pevných a pohyblivých schodů. U autobusové zastávky jsou zbudovány přístřešky. Do východního vestibulu můete vystoupat i po 3 eskalátorech, jenž jsou 14 metrů vysoké. Tunel skrývající schodiště je opět v úpravě nástupiště, ještě navíc se svítidly s úpravou proti oslnění. Nadzemní pavilón je ze tří stran prosklen a skleněné plochy jsou obloženy hliníkem. Vnější úpravu zajišťuje broušený travertin a zasklení. Nedaleko se nachází též výškový větrák v kombinaci betonu a antikora. |
|||||
Autor: Jan Bonev
|
|||||
Původní
název
|
Kosmonautů
|
||||
Navrhovaný
název
|
|
||||
Zahájení provozu ve
stanici
|
7.11.1980 | ||||
Umístění
|
na okraji sídliště Jižní Město-Háje u náměstí
(Praha 11)
|
||||
Typ stanice
|
hloubená, založená v jámě zajištěné
kotvenými pilotovými stěnami, koncová trasy C
|
||||
Konstrukce
stanice
|
monolitická železobetonová se stropem stanice
i mezistropem nad nástupištěm z prefabrikovaných předpjatých nosníků
|
||||
Délka stanice
|
515 m včetně odstavných kolejí
|
||||
Hloubka
středu nástupiště pod terénem
|
11,0 m | ||||
Nástupiště
|
šířka 11,46 m, výška 4,85 m | ||||
Obklad
stěn v prostoru nástupiště
|
deskami bílého mramoru se šesti dělícími plochami, sestavenými z vypuklých a vydutých hliníkových desek, užívaných na trase A | ||||
Vestibuly
|
západní podzemní s pevným schodištěm na výšku 4,85 m ústícím do podzemní haly, z níž vedou dva výstupy na uliční úroveň | ||||
východní nadzemní s třemi eskalátory na výšku 14,6
m, navazující na pěší trasu na stropě patrových garáží
|
|||||
Další
prostory stanice
|
odstavné kolejiště za stanicí v délce 278,3 m s provozními místnostmi | ||||
vícepodlažní parkovací garáže nad odstavným kolejištěm | |||||
výdech větracího objektu před východním vestibulem
z pohledového betonu a obkladových prvků z nerezu, druhý menší u
konce stanice
|
|||||
služební a provozní místnosti v podlaží nad nástupištěm v počtu 17 | |||||
Obestavěný
prostor
|
143 254 m3 | ||||
Stavební
náklady
|
338 miliónů Kč | ||||
Obrat
cestujících
|
v r. 1986 v ranní špičce celkem 14 300, z toho nástup 13 000, výstup 1 300 | ||||
Projektoval
|
Interprojekt Praha | ||||
Architektonické
řešení
|
ing. arch. Jan Abt
|
||||
Umělecká
díla
|
mozaika ve vestibulu: nár. umělec Alois Fišárek
|
||||
Hlavní stavbyvedoucí
|
ing. Leopold Malík, ing. Zdeněk Řežábek | ||||
Návazná
doprava
|
autobusy MHD do všech směrů | ||||
přímá obsluha sídliště, rekreační oblasti Milíčovského lesa a hostivařské nádrže s koupalištěm | |||||
Zdroj: www.metroprojekt.cz
|
|||||
|
|||||