Motorové univerzální vozidlo WŽB 10-M
wzb01.jpg
wzb01.jpg
wzb02.jpg
wzb02.jpg
Nafotil: archiv DP-M, 11700 - stavby a tratě
P4130490.JPG
WŽB 10-M na zkušební trati depa Kačerov
Nafotil: Tomáš Rejdal, 13.4.2004
wzb.JPG
wzb.JPG
Nafotil: Tomáš Rejdal, 20.4.2004
Souhrnné informace
Speciální motorové vozidlo WŽB 10-M je určeno k provádění stavebních prací, k dopravě stavebních materiálů, zařízení a pracovníků. Vozidlo charakterizované se značnou nosností, možností tažení (sunutí) přípojného vozidla vysokou rychlostí, splňuje veškeré požadavky provozu v noční době a obtížných provozních podmínkách. Vozidlo vybavené nákladní skříní o celkové ložné ploše 10 m2 s výklopnými a demontovatelnými postranicemi lze spolu s přípojnými vozy použít na přepravu předmětů různého druhu a tvaru. Konstrukčně je vozidlo určeno pro provoz na drahách o rozchodu 1 435 mm s dovoleným zatížením na nápravu 10,5 tuny, o minimálním poloměru oblouku 50 metrů, a to rychlostí do 50 km/h.

Vozidlo je vybavené mechanickou hnací soustavou s naftovým motorem SW 400. Tento motor je vznětový řadový šestiválec, kapalinou chlazený o výkonu 92 kW při 2 400 ot/min. Přenos výkonu je mechanický ze šestistupňové ručně ovládané převodovky kardanovou hřídelí do rozvodové převodovky, odkud je veden kardanovými hřídeli k nápravovým převodovkám na každém dvojkolí. Pohon se přenáší na obě nápravy současně.

WŽB 10-M je podvozkové vozidlo s jednonápravovými podvozky. Prvotní vypružení je provedeno pryžovými silentbloky a druhotné vypružení pomocí šroubových pružin. Útlum svislých vibrací karoserie byl dosažen použitím hydraulických tlumičů, pro tlumení podélných a příčných vibrací byla použita dynamická smyčka útlumu gumových součástí zavěšení.

Prostorná zasklená kabina se hydraulicky (ručně) vyklápí a zajišťuje prostor pro šest osob, kromě strojvedoucího vozidla. Vyklopení kabiny umožňuje pohodlný přístup k hnacímu soustrojí za účelem údržby a oprav. Vnitřní část kabiny je vybavena otočným křeslem se sklopným ovládacím pultem a aretací tak, že je možné řízení vždy ve směru jízdy. Každý směr jízdy je vybaven vlastními pedály spojky, akcelerace a pedálového brzdiče. Použité větrání, tepelná izolace a vybavení kabiny zaručuje posádce a obsluze odpovídající pohodlí při jízdě.

Na vozidle je použita automobilová tlaková brzda. Vlastní vozidlo je brzděno pomocí pedálového brzdiče přímočinnou brzdou a připojené vozy pomocí stejného pedálového brzdiče a brzdiče přívěsu samočinnou brzdou. Vozidlo je brzděno kotoučovou brzdou s kotoučem nalisovaným na nápravě a s dvěma páry brzdových čelistí umístěných po obou stranách podvozku. Jako parkovací brzda je zde použita brzda střadačová, působící na všechna čtyři kola a zároveň je to i brzda nouzová. Pro parkovací a havarijní brzdu se využívá působení pružinové části brzdového válce.

Na zadní části vozidla je na hlavním rámu připevněna hydraulická ruka KSX 60, určená k nakládání a vykládání dopravovaných materiálů. Toto zařízení lze používat výhradně během stání vozidla a jeho max. nosnost je 2 500 kg při vyložení 2,4 metru. Pohon pracovních pohybů je hydraulický a je ovládán z řídicího pultu umístěného na rámu v zadní části vozidla.

Základní technické parametry vozidla (1 série):
délka přes spřáhla: 8 000 mm
maximální šířka: 2 760 mm
maximální výška: 2 950 mm
rozchod: 1 435 mm
rozvor: 5 150 mm
celková hmotnost: 11 tun
typ motoru: SW 400
maximální výkon motoru: 92 kW
maximální otáčky motoru: 2 400 ot./min
max. rychlost: 50 km/h
zvláštní vybavení: HR KSX 60

Motorové univerzální vozidlo WŽB 10-M (2. série)
Vozidlo je na rozdíl od první série osazeno silnějším naftovým motorem 6CT 107. Tento motor je vznětový přeplňovaný řadový šestiválec, kapalinou chlazený o výkonu 110,5 kW při 2 600 ot/min. Odlišný způsob brzdění charakterizuje kotoučová brzda v diskovém provedení. Disk každého kola je osazen brzdovým kotoučem, na který doléhá jeden pár brzdových čelistí ovládaných membránovou částí vlastního brzdového válce. Pro dodržení předepsaného rozměru brzdových kotoučů zde musela být použita kola o větším průměru. Součástí vozidla je hydraulická ruka HR 3001 s maximální nosností 1800 kg při vyložení 3 metry. Ostatní parametry a technický popis jsou shodné s vozidly první série.
Odlišné technické parametry:
maximální výška: 3 410 mm
typ motoru: 6CT 107
maximální výkon motoru: 110,5 kW
maximální otáčky motoru: 2 600 ot./min
zvláštní vybavení: HR 3001
Zdroj: DP-Kontakt, Autor: Ing. Marek Kopřiva, 11 003
 
Zpět