METRO - povodně 2002 - info
15.8.2002 - Zatopeny jsou pravděpodobně stanice:
TRASA A: MALOSTRANSKÁ, STAROMĚSTSKÁ, MŮSTEK
TRASA B: ANDĚL, KARLOVO NÁMĚSTÍ, NÁRODNÍ TŘÍDA, MŮSTEK, FLORENC, KŘIŽÍKOVA, INVALIDOVNA, PALMOVKA, ČESKOMORAVSKÁ, VYSOČANSKÁ
TRASA C: FLORENC, VLTAVSKÁ, NÁDRAŽÍ HOLEŠOVICE
15.8.2002
Nejvážněji jsou zatopeny stanice: FLORENC B;C, VLTAVSKÁ, NÁDRAŽÍ HOLEŠOVICE, KŘIŽÍKOVA, INVALIDOVNA, PALMOVKA, MALOSTRANSKÁ, STAROMĚSTSKÁ.
16.8.2002
Následky škod se zatím pouze odhadují, ale předběžně jde o 2 miliardy korun.
16.8.2002
Některé úseky zůstanou neprůjezdné ještě několik měsíců po povodních!!
16.8.2002
Stav vysoušných stanic se zhoršuje, začínají padat stropy a podhledy
16.8.2002
Zprovoznění některých tras jako např Florenc - Nádr. Holešovice nebo Českomoravská - Florenc je otázkou několika měsíců, prvotní bude stanice zprůjezdnit, vlaky budou poškozenými stanicemi pouze projíždět.
17.8.2002
V zatopené stanici metra Florenc na trase B se topí dvě soupravy metra evidenčních čísel :
- 2339+2494+2608+2613+2335
- 2343+2666+2604+2670+2356
Jde o soupravy ruské výroby konkrétně typ 8171.
19.8.2002 - Pondělí
Dnes bylo zastaveno odčerpávání vody ze stanice Florenc.
19.8.2002 - Pondělí
Plně obnovit provoz metra se plánuje až v roce 2003.
19.8.2002 - Pondělí
Pravděpodobně někde u stanice Florenc byl protržen tunel metra. Podrobnosti nejsou k dispozici.
19.8.2002 - Pondělí
Ve stanici Nádraží Holešovice už není voda, vytekla někam a neví se kam...
19.8.2002 - Pondělí
Stanice Vltavská už je odčerpána. Stanice se bude muset kompletně zrekonstruovat.
Ostatní stanice též vypadají velice zle. Ze stanic prakticky nelze záchránit téměř nic.
19.8.2002 - Pondělí
V listopadu má být zprovozněna stanice Florenc C, uvedl p. Houfek, gen. ředitel metra.
19.8.2002 - Pondělí (nepovodňová zpráva)
Úsek Pražského Povstání-Muzeum střídavě obsluhují soupravy 4105+4207+4208+4209+4106 a 4115+4222+4223+4224+4116. Tyto soupravy jsou vybaveny orientacemi na boku každého z vagónů.
21.8.2002 - Středa
V pondělí 26.8. má být zprovozněn úsek metra Smíchovké nádraží - Nové Butovice. Poté by měl přijít na řadu úsek Českomoravská - Hloubětín. Ke konci října má být zprovozněna stanice Florenc C a stanice Nádraží Holešovice. Okolo listopadu bude zprovozněn úsek Dejvická - Náměstí Míru. Na začátku roku 2003 by měl být zprovozněn úsek Smíchovské Nádraží - Českomoravská.
23.8.2002 - Pátek
Ze 17 stanic se již odčerpalo cca 500.000 m3 vody. Voda je již odčerpána ze stanic Palmovka, Nádraží Holešovice, Vltavská, Florenc C. Do týdne by mělo být metro odčepáno na 100%. V současnosti je odčerpáno okolo 50%.
25.8.2002
Stav vody v zaplavených stanicích:
- TRASA A:
- Staroměstská: Hladina 15,5 m pod vstupem do šachty [hloubka stanice 29m]
- Malostranská: Hladina 8,8 pod úrovní podlahy horního vestibulu [hloubka stanice 32m]
- Můstek: ?? [hloubka stanice 30m]
- TRASA B:
- Smíchovské nádraží: ?? [hloubka stanice 11,1m]
- Anděl: Hladina 16 m pod úrovní podlahy horního vestibulu [hloubka stanice 37,3m]
- Karlovo náměstí: Hladina 16,2 metru pod úrovní vestibulu Palackého náměstí [hloubka stanice 40,2m]
- Národní třída: Hladina 19,5 metru pod úrovní vestibulu [hloubka stanice 39,5m]
- Můstek: Voda sahá do dvou pětin vstupního schodiště [hloubka stanice 41,3m]
- Náměstí Republiky: ?? [hloubka stanice 41m]
- Florenc: Hladina 19,5 metru pod úrovní vestibulu [hloubka stanice 40,2m]
- Křižíkova: Hladina 9,8 metru od podlahy vestibulu [hloubka stanice 34,8m]
- Invalidovna: Hladina 10,2 metru od podlahy vestibulu [hloubka stanice 28m]
- Palmovka: Hladina 3,2 metru od kolejiště [hloubka stanice 13,9m]
- Českomoravská: Hladina 18,2 metru od podlahy vestibulu [hloubka stanice 25,8m]
- Vysočanská: ?? [hloubka stanice 31m]
- TRASA C:
- Nádraží Holešovice: Ve stanici bylo 6,3 metru vody [hloubka stanice 7,8m]
- Vltavská: Úroveň hladiny 6,5 metru pod horní hranou schodiště [hloubka stanice 21,7m]
- Florenc: Úroveň hladiny o 14,5 metru méně, stanice byla zaplavena zcela [hloubka stanice 10,4m]
- Konečná aktualizace: 25.8.2002
27.8.2002 - Úterý
Harmonogram uzavírání metra v období od 12. do 15. srpna.
Pondělí 12. srpna
- Stavba stěn v budoucích traťových tunelech u Vltavy - za stanicí Nádraží Holešovice firmou Metrostav nad úroveň stoleté vody
- 11:00 - vyhlášen 3. stupeň povodňové pohotovosti, zahájení realizace protipovodňových opatření
- 16:30 - zahájena stavba povodňových zábran ve stanicích Florenc, Křižíkova, Invalidovna, Palmovka a u větrací šachty Mánes
- 21:10 - dokončena instalace zábran ve stanicích a ponecháno pouze jedno pole volné pro průchod cestujících
- 22:50 - zastaven provoz trasy metra C v úseku Florenc - Nádraží Holešovice
- 23:55 - uzavřena stanice Křižíkova (B) pro cestující (vlaky stanicí pouze projíždějí) a severní vestibuly stanice Florenc trasy C a B
Úterý 13. srpna 2002
- 00:45 - uzavření traťových tlakových uzávěrů ve stanici Nádraží Holešovice (C)
- 01:00 - uzavření tlakového uzávěru větrací šachty ve stanici Vltavská (C)
- 10:00 - uzavření staničních tlakových uzávěrů stanice Vltavská (C)
- 10:00 - uzavření traťových tlakových uzávěrů ve stanici Florenc - trasa metra C
- 10:40 - uzavření staničních tlakových uzávěrů ve stanici Křižíkova
- 11:20 - uzavřena stanice Invalidovna (B) pro cestující
- 11:45 - uzavření staničních tlakových uzávěrů ve stanici Invalidovna a Florenc B
- 12:19 - uzavřena stanice Malostranská (A) pro cestující
- 12:40 - uzavřena stanice Staroměstská (A) pro cestující
- 13:00 - uzavření tlakových staničních uzávěrů ve stanicích Staroměstská a Malostranská
- 18:20 - uzavření staničního tlakového uzávěru stanice Palmovka (B)
- 19:30 - průnik vody přes zábrany na stoletou vodu vybudované Metrostavem (staveniště úseku IV. C) do obratových kolejí stanice Nádraží Holešovice - viditelné pomocí průmyslové televize
- 22:00 - v provozu jsou úseky metra: Skalka - Náměstí Míru (trasa A), Zličín - Smíchovské nádraží + Florenc - Černý Most (trasa B), Florenc - Háje (trasa C)
- 24:00 - ukončení provozu metra
Středa 14. srpna 2002
- 00:20 - první průsak vody do stanice Invalidovna u staničního tlakového uzávěru po překonání ochranných bariér na stoletou vodu
- 00:25 - vypnuto napájení přívodní kolejnice v úseku Florenc - Palmovka (trasa B)
- 01:45 - uzavřeny traťové tlakové uzávěry mezi stanicemi Palmovka a Invalidovna (trasa B) - oddělení úseku trasy B s prosakující vodou od zbývající sítě metra
- 03:00 - provedena aktuální kategorizace stanic s ohledem na bezpečnost cestujících a zaměstnanců (stanice provozované obsazeny normálně; stanice neprovozované obsazené pouze v uliční úrovni, ale zapnuté; stanice zatopené neobsazené a vypnuté)
- 03:10 - uzavřeny traťové tlakové uzávěry mezi stanicemi Florenc a Náměstí Republiky (trasa B)
- 04:00 - evakuován personál stanice Palmovka (trasa B) po průlomu zdi pod dlouhodobým hydrostatickým náporem
- 09:35 až 11:20 - uzavřeny staniční tlakové uzávěry a evakuace staničního personálu ve stanicích Anděl - Náměstí Republiky (trasa B)
- 14:00 - po uzavření všech tlakových uzávěr a udržování většiny úseků metra v tzv. "suchém stavu" náhlé zatápění úseku trasy B Národní třída - Můstek
- 23:15 - začala stoupat voda přes přestupové eskalátory a uzavřené tlakové uzávěry na přestupu ve stanici Můstek - zjištěno při kontrole zatopení stanice
Čtvrtek 15. srpna 2002
- 00:15 - voda ve stanicích na trase A - Můstek, následně Staroměstská a Malostranská
- Metro v provozu Skalka - Náměstí Míru (trasa A), Pražského Povstání - Háje (trasa C) a tzv. "pendl" až na Muzeum, Nové Butovice - Zličín (trasa B)
- 10:00 až 12:30 - kontrola zatopení úseku Anděl - Smíchovské nádraží (trasa B), uzavřeny traťové tlakové uzávěry u stanice Smíchovské nádraží
- 15:00 - voda v kolejišti u stanice Muzeum - trasa A
- 15:30 - evakuována stanice Muzeum - trasa A
- 16:00 - vypnuto napájení přívodní kolejnice na úseku trasy A
- 18:08 - uzavřeny staniční tlakové uzávěry - výstup stanice Muzeum - trasa A a tlakový uzávěr na přestup tras A a C 22:00 - uzavřeny tlakové uzávěry na traťové spojce mezi trasami C a A
28.8.2002 - Středa
Stav vody v zaplavených stanicích:
- TRASA A:
- Staroměstská: Kolejiště i nástupiště pod vodou [hloubka stanice 29m]
- Malostranská: Kolejiště i nástupiště pod vodou [hloubka stanice 32m]
- Můstek: Bez vody [hloubka stanice 30m]
- TRASA B:
- Smíchovské nádraží: Bez vody, stanice v provozu [hloubka stanice 11,1m]
- Anděl: Kolejiště i nástupiště pod vodou [hloubka stanice 37,3m]
- Karlovo náměstí: Bez vody [hloubka stanice 40,2m]
- Národní třída: Kolejiště i nástupiště pod vodou [hloubka stanice 39,5m]
- Můstek: Kolejiště i nástupiště pod vodou [hloubka stanice 41,3m]
- Náměstí Republiky: Nástupiště asi 50 cm vody [hloubka stanice 41m]
- Florenc: Kolejiště i nástupiště a eskálátorový tunel pod vodou [hloubka stanice 40,2m]
- Křižíkova: Kolejiště i nástupiště pod vodou [hloubka stanice 34,8m]
- Invalidovna: Kolejiště i nástupiště pod vodou [hloubka stanice 28m]
- Palmovka: Bez vody [hloubka stanice 13,9m]
- Českomoravská: Kolejiště i nástupiště pod vodou [hloubka stanice 25,8m]
- Vysočanská: 30 cm vody v kolejišti [hloubka stanice 31m]
- TRASA C:
- Nádraží Holešovice: Bez vody [hloubka stanice 7,8m]
- Vltavská: Bez vody [hloubka stanice 21,7m]
- Florenc: Bez vody [hloubka stanice 10,4m]
29.8.2002 - Čtvrtek
V přestupním tunelu Můstek A/B bylo objeveno protržení
podlahy. Voda si tudy podle prvních informací razila
cestu z trasy B na trasu A a zatopila stanice
Malostranská, Staroměstská, Můstek. Tlak vodu nahnal až do stanice Muzeum A.
1.9.2002 - Neděle
Vodu ze stanic pražského metra Vltavská a náměstí Republiky se nedaří odčerpat.
Jakmile jsou stanice suché, začne protékat voda skrze uzavřené tlakové uzávěry.
Stanice jsou tak za čas opět plné, přiznal dopravní podnik, který stále nezná příčiny
prolomení podlahy a stěny v zaplavených stanicích Palmovka a Můstek na trase B.
10.9.2002 - Úterý
Nadmořská výška zaplavených stanic
Trasa A:
- 185,4m   Hradčanská
- 160,9m   Malostranská
- 162,4m   Staroměstská
- 166,6m   Můstek
- 182,1m   Muzeum
Trasa B:
- 183,2m   Smíchovské nádraží
- 159,9m   Anděl
- 163,0m   Karlovo náměstí
- 157,6m   Národní třída
- 156,4m   Můstek
- 153,9m   Náměstí republiky
- 150,0m   Florenc
- 151,4m   Křižíkova
- 157,4m   Invalidovna
- 177,7m   Palmovka
- 173,5m   Českomoravská
- 173,9m   Vysočanská
- 186,0m   Kolbenova
Trasa C:
- 182,3m   Nádraží Holešovice
- 172,5m   Vltavská
- 179,6m   Florenc
Uroveň hladiny vody při povodni : max. 190 m
10.9.2002 - Úterý
Voda je jen ve stanici Florenc B. Utopené soupravy metra ve stanici Florenc B už jsou vidět.
13.9.2002 - Pátek
DP-KONTAKT
09/2002 Časopis pražského DP, .pdf [1,41MB]
DP-KONTAKT
09/2002 - povodňová příloha Příloha - povodně(foto z metra), .pdf [5,25MB]
17.9.2002 - Úterý
Voda už je jen v tunelech Náměstí Republiky - Florenc - Křižíkova na trase B. Na céčku jsou zbytky vody v úseku Florenc - Vltavská. Trasa A je zcela suchá.
27.9.2002 - Pátek
Voda ze všech stanic a tunelů byla odčerpána. Nyní probíhají rozsáhlé rekonstrukce tunelů a stanic.
2.11.2002 - Sobota
Poslední zbytky vody z níže položených technických prostor metra byly odčerpány cca 20.10.2002.
26.11.2002 - Úterý
Průběžná
zpráva o šetření příčin zaplavení pražského metra v době srpnových povodní 2002