Historie metra ve zkratce dle jednotlivých let
Rok
Událost
1966
6.1.1966 zahájena výstavba podpovrchové tramvaje
1967
15.3.1967 zahájena výstavba první stanice metra - Hlavní nádraží
9.8.1967 vláda přijala usnesení o výstavbě metra bez mezietapy podpovrchové tramvaje
1969
20.1.1969 zahájena ražba prvního tunelu metra mezi ulicemi Štětkovou a Náměstím Hrdinů (dnešní stanice Pražského Povstání a Vyšehrad)
1971
24.3.1971 rozhodnuto o nákupu vozů typu Ečs ze Sovětského svazu
6.5.1971 zahájen provoz na zkušební trati metra v depu Kačerov
6.5.1971 zahájeny zkušební jízdy prototypu soupravy R1 české výroby
1972
12.1.1972 nehoda prototypové soupravy R1 na zkušební trati
1973
16.10.1973 do Prahy dorazilo 6 vozů typu Ečs
29.12.1973 první ověřovací jízda soupravou metra v celé délce trasy prvního provozního úseku
1974
9.5.1974 zahájen provoz na prvním provozním úseku trati C (I.C) s třívozovými soupravami vozů Ečs
9.5.1974 zahájen minimalizovaný provoz depa Kačerov
9.5.1974 zahájen provoz vlakového a energetického dispečinku ve st. I.P.Pavlova
1975
zahájen provoz čtyřvozových souprav vozů Ečs na I.C
1978
12.8.1978 zahájen provoz na prvním provozním úseku trati A (I.A), zprovozněny spojky A/C, C/A a stanice provozního ošetření (SPO) na st. Dejvická
12.8.1978 na trase I.A nové typy el. vozů 81-717.1 a 81-714.1
12.8.1978 částečně zprovozněna budova CD (vlakový dispečink)
31.12.1978 uvedeny do provozu odstavné koleje za stanicí Florenc C (Sokolovská)
1979
26.2.1979 na I.C pětivozové soupravy vozů Ečs
2.7.1979 na I.A zavedená jednočlenná obsluha souprav el. vozů metra
1980
7.11.1980 zahájen provoz na druhém provozním úseku trati C (II.C)
19.12.1980 zahájen provoz na druhém provozním úseku trati A (II.A)
zprovozněna budova centrálního dispečinku (CD)
1982
28.2.1982 na trati A zavedeny pětivozové soupravy vozů metra
25.11.1982 zavedena na trati C jednočlenná obsluha souprav el. vozů metra
1983
na trati I.C zahájena rekonstrukce zabezpečovacího zařízení k vytvoření podmínek na minimální interval kratší než 120 s
1984
3.11.1984 zahájen provoz na třetím provozním úseku trati C (III.C)
1985
17.10.1985 zahájen provoz depa Hostivař
2.11.1985 zahájen provoz na prvním provozním úseku trati B (I.B) a SPO na st. Smíchovské nádraží
2.11.1985 uvedena do provozu jednokolejná obousměrná spojka B/C
2.11.1985 zavedeno bezpeněžní odbavování cestujících (MERONA)
2.11.1985 zavedení počítačového systému MIKRODOMS pro automatizaci dálkového ovládání dispečerského řízení
1987
11.7.1987 uvedena do provozu stanice Strašnická
11.7.1987 zahájena rekonstrukce zabezpečovacího zařízení na trati A
1988
26.10.1988 zahájen provoz na třetím provozním úseku trati B (III.B)
1989
1.5.1989 zahájen dvojkolejný provoz spojky do depa Hostivař
1990
22.2.1990 přejmenováno 13 provozovaných stanic metra (Leninova - Dejvická, Dukelská - Nové Butovice, Švermova - Jinonice, Moskevská - Anděl, Sokolovská - Florenc, Fučíkova - Nádraží Holešovice, Gottwaldova - Vyšehrad, Mládežnická - Pankrác, Primátora Vacka - Roztyly, Budovatelů - Chodov, Družby - Opatov, Kosmonautů - Háje)
4.7.1990 uvedena do provozu stanice Skalka
22.11.1990 zahájen provoz na druhém provozním úseku trati B (II.B)
1991
zahájení postupné rekonstrukce a modernizace technolog. vybavení (např. rekonstrukce nn rozvodů, EPS, výměna kamer průmyslové televize, zavádění nové výpočetní techniky, rekonstrukce stropních konstrukcí apod.)
1992
31.08.1992 každý druhý vlak na trase B v sedle pracovních dnů zkrácen do trasy Smíchovské nádraží - Českomoravská
1993
19.8.1993 zahájena výměna eskalátoru TRA na stanici MU/C za eskalátor fy OTIS (ukončení výměny 20.12.1993)
30.8.1993 každý druhý vlak na trase A ve špičce pracovních dnů jede jen do stanice Želivského
1994
všechny vlaky na trase A jedou do stanice Skalka
11.11.1994 zahájen provoz na pátém provozním úseku trati B (V.B) a zprovoznění depa Zličín
11.11.1994 každý druhý vlak na trase B v sedle pracovních dnů zkrácen do trasy Smíchovské nádraží - Českomoravská
1995
3.11.1995 zahájena výměna 3 ramen eskalátorů na st. Hradčanská včetně rekonstrukce stanice za vyloučení stanice z provozu
zahájena rekonstrukce jedné pětivozové soupravy typu 81-71
podepsán kontrakt na dodávku 110 nových vozů metra
zahájena rekonstrukce vlakového dispečinku v objektu CD
1996
převzata rekonstruovaná souprava metra 81-71 (81-71M)
12.7.1996 obnoven provoz na stanici Hradčanská
1997
zahájena výroba první nové pětivozové soupravy metra M1
29.6.1997 Poslední den provozu souprav Ečs na trase C.
28.6.1997 zahájena rekonstrukce stanice Staroměstská včetně výměny 3 ramen eskalátorů
6.12.1997 první rekonstruovaná souprava 81-71M zahájila zkušební provoz bez cestujících na trase C
1998
2.1998 rekonstruovaná souprava typu 81-71M dána do provozu s cestujícími
2.3.1998 obnoven provoz na stanici Staroměstská
1.7.1998 zahájena rekonstrukce stanice Náměstí Míru včetně výměny 3 ramen eskalátorů
8.7.1998 byla první prototypová souprava M1 přepravena po síti ČD z ČKD Lokomotivka ve Vysočanech do depa Kačerov
2.10.1998 zahájeny zkušební jízdy prototypové soupravy M1 na trase C bez cestujících
8.11.1998 zahájen provoz na čtvrtém provozním úseku trati B (IV.B)
8.11.1998 část vlaků na trase B jezdí jen v úseku Českomoravská - Smíchovské nádraží
21.11.1998 zahájena rekonstrukce roznášecího roštu Nuselského mostu
1999
7.3.1999 ukončena výměna příčníků roznášecího roštu Nuselského mostu
23.4.1999 ukončena rekonstrukce stanice Náměstí Míru a stanice uvedena do provozu
25.4.1999 započato s dostavbou stanice Hloubětín na trase IV.B
1.6.1999 započata rekonstrukce vestibulu stanice Anděl, včetně střediska dopravních informací (dokončeno 31.8.1999)
listopad 1999 uvedena do provozu stanice Hloubětín
2000
27.1.2000 poprvé vyjela s cestujícími první souprava typu M1
29.3.2000 ukončena rekonstrukce stanice Malostranská a stanice uvedena do provozu
28.6.2000 otevřen druhý vestibul stanice Vysočanská
2001
poprvé v pravidelném provozu s cestujícími souprava typu M1
8.6.2001 na trase B otevřena stanice Kolbenova.
2002
1.1.2002 každý vlak na trase B v ranní špičce pracovního dne jezdí v úseku Českomoravská - Nové Butovice
2.8.2002 přibližně v 17:45 hod. ve stanici metra Muzeum na trase C rusky hovořící muž odhazoval dělobuchy do kolejiště, zranil důchodce a zavraždil policistu. Provoz byl přerušen v úseku Pražského Povstání - Nádraží Holešovice od 18:20 hod. do 21:47 hod.
13-15.8.2002 přes Prahu přešla více jak stoletá voda. Výsledkem bylo 19 zatopených stanic metra. Škody byly okolo 7 mld. Kč.
Doporučuji navštívit tyto odkazy: Velká fotogalerie obsahující více než 2000 fotek , Mapa zatopení a dále Uzavírání a zprovozňování stanic zasažené povodní v srpnu 2002. A posledním odkazem jsou fotky z Prahy.
2003
22.3.2003 obnoveny poslední dvě uzavřené stanice trasy B - Křižíkova a Invalidovna. Pražská doprava se vrátila ke stavu před povodněmi.
29.3.2003 poslední uzavřené druhé vestibuly stanic trasy B Anděl a Náměstí Republiky jsou zprovozněny. Provoz metra je stejný jako před povodněmi.
6.11.2003 Poslední den provozu souprav 81-71 na trase C.
2004
2.2.2004 První den provozu rekonstruovaných souprav typu 81-71M s cestujícími na trase A
2005
3.4.2005 Poslední den provozu souprav 81-71M na trase C.
24.6.2005 Poslední den provozu souprav 81-71 na trase A.
 
Zpět