Historie metra ve zkratce dle jednotlivých let | ||
Rok
|
Událost
|
|
1966
|
6.1.1966 zahájena výstavba podpovrchové
tramvaje
|
|
1967
|
15.3.1967 zahájena výstavba první
stanice metra - Hlavní nádraží
|
|
9.8.1967 vláda přijala usnesení o
výstavbě metra bez mezietapy podpovrchové tramvaje
|
||
1969
|
20.1.1969 zahájena ražba prvního
tunelu metra mezi ulicemi Štětkovou a Náměstím Hrdinů (dnešní stanice
Pražského Povstání a Vyšehrad)
|
|
1971
|
24.3.1971 rozhodnuto o nákupu vozů
typu Ečs ze Sovětského svazu
|
|
6.5.1971 zahájen provoz na zkušební
trati metra v depu Kačerov
|
||
6.5.1971 zahájeny zkušební jízdy prototypu
soupravy R1 české výroby
|
||
1972
|
12.1.1972 nehoda prototypové soupravy
R1 na zkušební trati
|
|
1973
|
16.10.1973 do Prahy dorazilo 6 vozů
typu Ečs
|
|
29.12.1973 první ověřovací jízda soupravou
metra v celé délce trasy prvního provozního úseku
|
||
1974
|
||
9.5.1974 zahájen minimalizovaný provoz
depa Kačerov
|
||
9.5.1974 zahájen provoz vlakového
a energetického dispečinku ve st. I.P.Pavlova
|
||
1975
|
zahájen provoz čtyřvozových souprav
vozů Ečs na I.C
|
|
1978
|
12.8.1978 zahájen provoz na prvním
provozním úseku trati A (I.A),
zprovozněny spojky A/C,
C/A a stanice provozního
ošetření (SPO) na st. Dejvická
|
|
12.8.1978 na trase I.A
nové typy el. vozů 81-717.1 a 81-714.1
|
||
12.8.1978 částečně zprovozněna budova
CD (vlakový dispečink)
|
||
31.12.1978 uvedeny do provozu odstavné
koleje za stanicí Florenc C (Sokolovská)
|
||
1979
|
26.2.1979 na I.C
pětivozové soupravy vozů Ečs
|
|
2.7.1979 na I.A
zavedená jednočlenná obsluha souprav el. vozů metra
|
||
1980
|
7.11.1980 zahájen provoz na druhém
provozním úseku trati C (II.C)
|
|
19.12.1980 zahájen provoz na druhém
provozním úseku trati A (II.A)
|
||
zprovozněna budova centrálního dispečinku
(CD)
|
||
1982
|
28.2.1982 na trati A
zavedeny pětivozové soupravy vozů metra
|
|
25.11.1982 zavedena na trati C
jednočlenná obsluha souprav el. vozů metra
|
||
1983
|
na trati I.C
zahájena rekonstrukce zabezpečovacího zařízení k vytvoření podmínek na
minimální interval kratší než 120 s
|
|
1984
|
3.11.1984 zahájen provoz na třetím
provozním úseku trati C (III.C)
|
|
1985
|
17.10.1985 zahájen provoz depa
Hostivař
|
|
2.11.1985 zahájen provoz na prvním
provozním úseku trati B (I.B)
a SPO na st. Smíchovské nádraží
|
||
2.11.1985 uvedena do provozu jednokolejná
obousměrná spojka B/C
|
||
2.11.1985 zavedeno bezpeněžní odbavování
cestujících (MERONA)
|
||
2.11.1985 zavedení počítačového systému
MIKRODOMS pro automatizaci dálkového ovládání dispečerského řízení
|
||
1987
|
11.7.1987 uvedena do provozu stanice
Strašnická
|
|
11.7.1987 zahájena rekonstrukce zabezpečovacího
zařízení na trati A
|
||
1988
|
26.10.1988 zahájen provoz na třetím
provozním úseku trati B (III.B)
|
|
1989
|
1.5.1989 zahájen dvojkolejný provoz
spojky do depa Hostivař
|
|
1990
|
22.2.1990 přejmenováno 13 provozovaných
stanic metra (Leninova - Dejvická, Dukelská - Nové Butovice, Švermova
- Jinonice, Moskevská - Anděl, Sokolovská - Florenc, Fučíkova - Nádraží
Holešovice, Gottwaldova - Vyšehrad, Mládežnická - Pankrác, Primátora Vacka
- Roztyly, Budovatelů - Chodov, Družby - Opatov, Kosmonautů - Háje)
|
|
4.7.1990 uvedena do provozu stanice
Skalka
|
||
22.11.1990 zahájen provoz na druhém
provozním úseku trati B (II.B)
|
||
1991
|
zahájení postupné rekonstrukce a modernizace
technolog. vybavení (např. rekonstrukce nn rozvodů, EPS, výměna kamer
průmyslové televize, zavádění nové výpočetní techniky, rekonstrukce stropních
konstrukcí apod.)
|
|
1992
|
31.08.1992 každý druhý vlak na trase
B v sedle pracovních dnů zkrácen do trasy Smíchovské
nádraží - Českomoravská
|
|
1993
|
19.8.1993 zahájena výměna eskalátoru
TRA na stanici MU/C za eskalátor fy OTIS (ukončení
výměny 20.12.1993)
|
|
30.8.1993 každý druhý vlak na trase
A ve špičce pracovních dnů jede jen do stanice
Želivského
|
||
1994
|
všechny vlaky na trase A
jedou do stanice Skalka
|
|
11.11.1994 každý druhý vlak na trase
B v sedle pracovních dnů zkrácen do trasy Smíchovské
nádraží - Českomoravská
|
||
1995
|
3.11.1995 zahájena výměna 3 ramen
eskalátorů na st. Hradčanská včetně rekonstrukce stanice za vyloučení
stanice z provozu
|
|
zahájena rekonstrukce jedné pětivozové
soupravy typu 81-71
|
||
podepsán kontrakt na dodávku 110 nových
vozů metra
|
||
zahájena rekonstrukce vlakového dispečinku
v objektu CD
|
||
1996
|
převzata rekonstruovaná souprava metra
81-71 (81-71M)
|
|
12.7.1996 obnoven provoz na stanici
Hradčanská
|
||
1997
|
zahájena výroba první nové pětivozové
soupravy metra M1
|
|
29.6.1997 Poslední den provozu souprav
Ečs na trase C.
|
||
28.6.1997 zahájena rekonstrukce stanice
Staroměstská včetně výměny 3 ramen eskalátorů
|
||
6.12.1997 první rekonstruovaná souprava
81-71M zahájila zkušební provoz bez
cestujících na trase C
|
||
1998
|
2.1998 rekonstruovaná souprava typu
81-71M dána do provozu s cestujícími
|
|
2.3.1998 obnoven provoz na stanici
Staroměstská
|
||
1.7.1998 zahájena rekonstrukce stanice
Náměstí Míru včetně výměny 3 ramen eskalátorů
|
||
8.7.1998 byla první prototypová souprava
M1 přepravena po síti ČD z ČKD Lokomotivka ve
Vysočanech do depa Kačerov
|
||
2.10.1998 zahájeny zkušební jízdy
prototypové soupravy M1 na trase C
bez cestujících
|
||
8.11.1998 zahájen provoz na čtvrtém
provozním úseku trati B (IV.B)
|
||
8.11.1998 část vlaků na trase B
jezdí jen v úseku Českomoravská - Smíchovské nádraží
|
||
21.11.1998 zahájena rekonstrukce roznášecího
roštu Nuselského mostu
|
||
1999
|
7.3.1999 ukončena výměna příčníků
roznášecího roštu Nuselského mostu
|
|
23.4.1999 ukončena rekonstrukce stanice
Náměstí Míru a stanice uvedena do provozu
|
||
25.4.1999 započato s dostavbou stanice
Hloubětín na trase IV.B
|
||
1.6.1999 započata rekonstrukce vestibulu
stanice Anděl, včetně střediska dopravních informací (dokončeno 31.8.1999)
|
||
listopad 1999 uvedena do provozu stanice
Hloubětín
|
||
2000
|
27.1.2000 poprvé vyjela s cestujícími
první souprava typu M1
|
|
29.3.2000 ukončena rekonstrukce stanice
Malostranská a stanice uvedena do provozu
|
||
28.6.2000 otevřen druhý vestibul stanice
Vysočanská
|
||
2001
|
poprvé v pravidelném provozu s cestujícími
souprava typu M1
|
|
8.6.2001 na trase B
otevřena stanice Kolbenova.
|
||
2002
|
1.1.2002 každý vlak na trase B
v ranní špičce pracovního dne jezdí v úseku Českomoravská - Nové Butovice
|
|
2.8.2002 přibližně v 17:45 hod. ve
stanici metra Muzeum na trase C rusky hovořící
muž odhazoval dělobuchy do kolejiště, zranil důchodce a zavraždil policistu.
Provoz byl přerušen v úseku Pražského Povstání - Nádraží Holešovice od
18:20 hod. do 21:47 hod.
|
||
13-15.8.2002 přes Prahu přešla více
jak stoletá voda. Výsledkem bylo 19 zatopených stanic metra. Škody byly
okolo 7 mld. Kč.
Doporučuji navštívit tyto odkazy: Velká fotogalerie obsahující více než 2000 fotek , Mapa zatopení a dále Uzavírání a zprovozňování stanic zasažené povodní v srpnu 2002. A posledním odkazem jsou fotky z Prahy. |
||
2003
|
22.3.2003 obnoveny poslední dvě uzavřené
stanice trasy B - Křižíkova a Invalidovna. Pražská
doprava se vrátila ke stavu před povodněmi.
|
|
29.3.2003 poslední uzavřené druhé
vestibuly stanic trasy B Anděl a Náměstí Republiky
jsou zprovozněny. Provoz metra je stejný jako před povodněmi.
|
||
6.11.2003 Poslední den provozu souprav
81-71 na trase C.
|
||
2004
|
2.2.2004 První den provozu rekonstruovaných
souprav typu 81-71M s cestujícími na
trase A
|
|
2005
|
3.4.2005 Poslední den provozu souprav
81-71M na trase C.
|
|
24.6.2005 Poslední den provozu souprav
81-71 na trase A.
|
||
|
||