Souprava 81-71
81-71481-71781-71781-71781-714
Výrobce: Mitiščinský strojírenský závod
Dodávky probíhaly: 1978 - 1990
Evidenční čísla - 81-717.1 - čelní vozy: 2101-2199, 2300-2399 a 2500-2504
Evidenční čísla - 81-714.1 - vložené vozy: 2201 - 2299, 2400 - 2499, 2600 - 2699 a 2800 - 2803
Počet náprav: 4
Počet trakčních motorů: 4
Výkon motoru [kW]: 4 x 110
Max. konstrukční rychlost [km/h]: 90
Max. provozní rychlost [km/h]: 80
Rychlostní rekord: až 120 km/h
Délka vozu přes spřáhla [mm]: 19 206
Vzdálenost otočných čepů podvozků [mm]: 12 600
Rozvor podvozků [mm]: 2 100
Šířka vozu [mm]: 2 712
Výška vozu [mm]: 3 662
Počet dveří pro cestující: 2 x 4
Šířka dveří [mm]: 1 300
Průměr dvojkolí [mm]: 780
Výška podlahy nad TK [mm]: 1 280
Maximální zrychlení [m/s2]: 1,2
Hmotnost 81-717.1 [kg]: 33 500
Hmotnost 81-714.1 [kg]: 33 000
Počet míst k sezení - 81-717.1: 42
Počet míst k sezení - 81-714.1: 48
Počet míst k stání - 81-717.1: 218
Počet míst k stání - 81-714.1: 233
Max. obsaditelnost*: 1363
Vůz s řídící kabinou: 2
Vložený vůz bez řídící kabiny: 3
Ucelená vlaková jednotka: ano
Počet vozů vlakové jednotky*: 5
Provoz s cestujícími ukončen: 2.7.2009
Fotogalerie čelních vozů
2101
2102
2103
2104
2105
2106
2107
2108
2109
2110
2111
2112
2113
2114
2115
2116
2117
2118
2119
2120
2121
2122
2123
2124
2125
2126
2127
2128
2129
2130
2131
2132
2133
2134
2135
2136
2137
2138
2139
2140
2141
2142
2143
2144
2145
2146
2147
2148
2149
2150
2151
2152
2153
2154
2155
2156
2157
2158
2159
2160
2161
2162
2163
2164
2165
2166
2167
2168
2169
2170
2171
2172
2173
2174
2175
2176
2177
2178
2179
2180
2181
2182
2183
2184
2185
2186
2187
2188
2189
2190
2191
2192
2193
2194
2195
2196
2197
2198
2199
2300
2301
2302
2303
2304
2305
2306
2307
2308
2309
2310
2311
2312
2313
2314
2315
2316
2317
2318
2319
2320
2321
2322
2323
2324
2325
2326
2327
2328
2329
2330
2331
2332
2333
2334
2335
2336
2337
2338
2339
2340
2341
2342
2343
2344
2345
2346
2347
2348
2349
2350
2351
2352
2353
2354
2355
2356
2357
2358
2359
2360
2361
2362
2363
2364
2365
2366
2367
2368
2369
2370
2371
2372
2373
2374
2375
2376
2377
2378
2379
2380
2381
2382
2383
2384
2385
2386
2387
2388
2389
2390
2391
2392
2393
2394
2395
2396
2397
2398
2399
2500
2501
2502
2503
2504
           
Fotogalerie vložených vozů
2201
2202
2203
2204
2205
2206
2207
2208
2209
2210
2211
2212
2213
2214
2215
2216
2217
2218
2219
2220
2221
2222
2223
2224
2225
2226
2227
2228
2229
2230
2231
2232
2233
2234
2235
2236
2237
2238
2239
2240
2241
2242
2243
2244
2245
2246
2247
2248
2249
2250
2251
2252
2253
2254
2255
2256
2257
2258
2259
2260
2261
2262
2263
2264
2265
2266
2267
2268
2269
2270
2271
2272
2273
2274
2275
2276
2277
2278
2279
2280
2281
2282
2283
2284
2285
2286
2287
2288
2289
2290
2291
2292
2293
2294
2295
2296
2297
2298
2299
2400
2401
2402
2403
2404
2405
2406
2407
2408
2409
2410
2411
2412
2413
2414
2415
2416
2417
2418
2419
2420
2421
2422
2423
2424
2425
2426
2427
2428
2429
2430
2431
2432
2433
2434
2435
2436
2437
2438
2439
2440
2441
2442
2443
2444
2445
2446
2447
2448
2449
2450
2451
2452
2453
2454
2455
2456
2457
2458
2459
2460
2461
2462
2463
2464
2465
2466
2467
2468
2469
2470
2471
2472
2473
2474
2475
2476
2477
2478
2479
2480
2481
2482
2483
2484
2485
2486
2487
2488
2489
2490
2491
2492
2493
2494
2495
2496
2497
2498
2499
2600
2601
2602
2603
2604
2605
2606
2607
2608
2609
2610
2611
2612
2613
2614
2615
2616
2617
2618
2619
2620
2621
2622
2623
2624
2625
2626
2627
2628
2629
2630
2631
2632
2633
2634
2635
2636
2637
2638
2639
2640
2641
2642
2643
2644
2645
2646
2647
2648
2649
2650
2651
2652
2653
2654
2655
2656
2657
2658
2659
2660
2661
2662
2663
2664
2665
2666
2667
2668
2669
2670
2671
2672
2673
2674
2675
2676
2677
2678
2679
2680
2681
2682
2683
2684
2685
2686
2687
2688
2689
2690
2691
2692
2693
2694
2695
2696
2697
2698
2699
2800
2801
2802
2803
                       
Info:
vůz byl modernizován na typ 81-71M
vůz byl sešrotován
vůz prodán cizí spol.
vůz určený pro Muzeum MHD Praha-Střešovice
vůz v historické soupravě
Informaci o fotce naleznete, když myší najedete na odkaz a počkáte na vyjetí komentáře
Poslední aktualizace: 26.5.2010
Fotogalerie částí vozu a zajímavostí
P3241283.JPG
Kabina vozu 2128
poslední vůz s zab.zař Matra
P3241284.JPG
2128
P3241286.JPG
2128
P3241287.JPG
2128
P3241288.JPG
2128
P3241289.JPG
2128
P3241290.JPG
2128
P3241292.JPG
2128
P3241294.JPG
2128
Nafotil: Tomáš Rejdal, 24.3.2004
81-71.jpg
81-71, vnitřek
81-71-depo.jpg
2379 , depo Hostivař
81-71-depo2.jpg
81-71, depo Hostivař
81-71-haje.jpg
81-71, Háje
81-71-zlicin.jpg
81-71, depo Zličín
akce_ecs-008.jpg
vůz 2414
akce_ecs-07.jpg
vůz 2414
akce_ecs-08.jpg
odstavené vozy 2128+2414
akce_ecs-09.jpg
odstavený vůz 2128
akce_ecs-15.jpg
odstrojený vůz 2107 (připraven k likvidaci po nehodě na Černém mostě)
KC-CM(1).jpg
Pohled na rozbitý vůz 2107 (tento vůz vrazil do zarážedla - patrné na snímku)
KC-CM(2).jpg
Pohled na rozbitý vůz 2107
KC-CM(3).jpg
Pohled na rozbitý vůz 2107
KC-CM(4).jpg
Interiér odstrojeného vozu 2107
Nafotil: Tomáš Rejdal
81 2104 DH 17.1.2003c.jpg
2104 DH 17.1.2003
81 2113 DZ 20.12.2002c.jpg
2113 DZ 20.12.2002
81 2155 PP matra 6-1998c.jpg
2155 PP matra 6-1998
81-71_2192_DKC.jpg
2192_DK
81-71_kabina_ARS_k_kopie.jpg
kabina ARS
81-71_kabina_ARS_k_kopie.jpg
kabina ARS
81-71_detail_TM.jpg
81-71_detail_TM
81-71_HK_bez_vacek.jpg
81-71_HK_bez_vacek
81-71_snimace.jpg
81-71_snimace
 
Nafotil: Lukáš Stibal
DOD-001.JPG
2394, 3153
DOD-002.JPG
2394, 3153
DOD-003.JPG
2192, 3356
DOD-014.JPG
2332, 2371, 3138
DOD-017.JPG
2321, 2307
DOD-029.JPG
2379
DOD-032.JPG
2187
DOD-033.JPG
2400
DOD-037.JPG
DOD-037.JPG
DOD-041.JPG
2398
DOD-022.JPG
DOD-022.JPG
DOD-023.JPG
DOD-023.JPG
DOD-024.JPG
DOD-024.JPG
DOD-025.JPG
2195
DOD-026.JPG
2195
DOD-058.JPG
DOD-058.JPG
DOD-047.JPG
tmavé dřevo
DOD-021.JPG
DOD-021.JPG
DOD-049.JPG
DOD-049.JPG
 
Nafotil: Michal Kuty, 20.9.2003
Image1.jpg
Vůz 81-71 2148 s IGBT výzbrojí
Image2.jpg
Informace k IGBT výzbroji
Zaslal: PvvS
2102_C_Haje_15-5-2001.JPG
2102 Háje 15.5.2001
2124-C_Vysehrad_10-5-2001.JPG
2124 Vyšehrad 10.5.2001
2135-C_Vysehrad_10-5-2001.JPG
2135 Vyšehrad 10.5.2001
Zaslal: Roman Vanka
P21010077.JPG
2128
P21010078.JPG
odstrojování 2190
P21010079.JPG
odstrojování 2199
P21010080.JPG
odstrojená kabina
P21010081.JPG
odstrojený interiér
Nafotil: Michal Kuty, 1.10.2003
logorus.jpg
Cedule z 81-71 č.2151
Nafotil: XXX
P1010080.JPG
2326, 2312
P1010035.JPG
typický béžový design
P1010051.JPG
typický béžový design
P1010053.JPG
2149
Nafotil: Michal Kuty, 4.11.2003
P817190.JPG
2349 ve stanici Skalka
P817191.JPG
2318 ve stanici Strašnická
P817192.JPG
2302 ve stanci Strašnická
P817193.JPG
2166 ve stanici Strašnická
P817194.JPG
2182 ve stanici Strašnická
P817195.JPG
2182 ve stanici Strašnická
P817196.JPG
2182 ve stanici Strašnická
P817197.JPG
interiér ve tmavém dřevě
P817198.JPG
interiér ve tmavém dřevě
Nafotil: Michal Kuty, asistence: Tomáš Rejdal, 22.11.2003
PC170126.JPG
kabina
PC170100.JPG
PC170100.JPG
PC170125.JPG
světlé dřevo - klec
PC170086.JPG
PC170086.JPG
PC170074.JPG
PC170074.JPG
PC170097.JPG
2368
PC170080.JPG
2353
PC170105.JPG
2185
PC170112.JPG
2333, 2371, 2324
 
Nafotil: Michal Kuty, 17.12.2003
vy8171.jpg
tech. výkres
vy8171_1.jpg
tech. výkres
Zaslal: PvvS
Metro-a.jpg
Vystřihovánka - 1díl
Metro-b.jpg
Vystřihovánka - 2díl
Metro-c.jpg
Vystřihovánka - 3díl
Zaslal: PvvS, Vydalo: ABC
Souhrnné informace
Vozy Ečs se ukázaly pro Prahu, kde jsou značná stoupání, výkonově nedostatečně. Proto začal DP shromažďovat požadavky na úpravy typu vzhledem k plánovaným dodávkám pro trasu A, kde bylo stoupání ještě mnohem prudší (40 promile). Ruský výrobce namísto úpravy stávajícího typu začal pracovat na zcela novém typu vozu. Ovšem výraz "zcela" je přece jenom trochu neopodstatněný. Změny v konstrukci se spíše rovnají rozsáhlé rekonstrukci. Současně přešel MMZ na označování číslicemi. Nový typ byl označen 81-71. Dosti podstatné bylo rozdělení vozů na dva typy, čelní (se stanovištěm - 81-717) a vložený (bez stanoviště, ale rovněž motorový - 81-714). Vozidla pro Moskvu byla bez dodatečné číslice, pražské metro získalo 1 a pro Budapešť přidělili číslo 2. Dokonce už mysleli natolik do budoucna, že vozům varšavského metra udělili trojku a vozidla pro Sofii získala 4. Přitom oba tyto provozy začaly fungovat až v devadesátých letech.

Vozy mají základní konstrukci shodnou s řadou E. Na první pohled je zřejmá změna designu čela. Bylo totiž nahrazeno celoproskleným plochým tvarem, nově bez prostupových dveří. Strojvedoucí tedy sedí přímo v ose trati. Celá značně "překopaná" kabina je už řešena pro jednomužné ovládání. Konstrukce skříně, podlahy i interiéru je totožná s vozy Ečs. Jedinou výraznější novinkou je dosazení zářivkového osvětlení. Změnami prošla i stěna mezi kabinou a prostorem pro cestující. V ní se nachází zařízení ARS, vlakový rozhlas a další zařízení, dveře se přesunuly nalevo. Mírně se pozměnily tvary madel a "zábradlí" na bocích lavic. Značnou inovací prošlo spřáhlo. To má tažné i narážecí ústrojí, umožňující přenos podélných sil až 50 000 kg. Současně spřáhlo zajišťuje propojení brzdového a napájecího potrubí. Nejzásadnější novinka se oběvila v podvozku. Má sice stejnou konstrukci (ve tvaru H), ale nové trakční motory DK 117V, které zajišťují místo původních 72 hned 114 kW. To vše při stejné hodnotě převodu (1 : 5,33). Nápravy se zesílily, skládaná kola s pryžovým vypružením zůstala stejná. V letech 1985 až 1998 prošly všechny podvozky vozů 81-71 rekonstrukcí ve Škodě Plzeň. Změnilo se vední dvojkolí, původní často poruchové vodící čepy a podélná vodítka byla nahrazena svislými vodícími čepy. Určitých změn doznalo i zavěšení převodové skříně na rámu podvozku. Na podvozcích byly původně instalovány i mechanické knotové mazače na přimazávání kolejnic v obloucích. Ty byly nahrazeny novými se speciálním tuhým mazivem. Systém brzd, stejně jako elektrická výzbroj zůstal zachován už z typu Ečs. Brzdové špalíky pneumatické brzdy byly v průběhu provozu nahrazeny tuzemskými (RUBOS) a posléze novými bezasbestovými špalíky FERODO. Parkovací brzda je dimenzována na udržení plného vozu na spádu 45 promile. Brzdí pouze levé kolo 1. a pravé kolo 4. nápravy. Stejný typ kompresoru EK-4B pohání elektromotor DK 408V. Neobvyklé bylo dosazení brzdiče Westinghouse. Hlavní pojistka PP-57 byla kvůli své nízké spolehlivosti nahrazena novější, rovněž ruskou PNB-5. Na začátku devadesátých let ovšem její cena začala závratně narůstat a proto byla opětně nahrazena tuzemskou P50 V 16 (OEZ Letohrad). Počet průběžných vlakových vodičů se zvýšil na 72. Řídící kontrolér má opět 7 poloh (3 jízdní, 3 brzdové a nulovou). Zajímavá je možnost připojení přenosného řídícího pultu na vložené vozy. Příslušný konektor se nachází na pravé straně v představku pod čelném oknem. Do Prahy ovšem přenosné pulty nebyly vůbec dodávány. Pro řídící a pomocné obvody, dobíjení baterií a osvětlení je instalován statický měnič BPSN-5U2, který mění ss 750 V na s 220 V s frekvencí 400 Hz. Měnič je rozdělen na primární a sekundární. A právě sekundární měnič vydává známý a nepříjemný pískavý zvuk, takže si připadáte, jakoby vůz poháněl jaderný reaktor. Díky značné kritice za tento zvukový doprovod pro cestující bylo provedeno několik změn, především snížení výstupní frekvence na 150 Hz, což alespoň částečně odstranilo produkci zvuku. Baterie, totožné s vozy Ečs byly postupně nahrazeny českými z podniku FERAK Raškovice. Magnetofon na nekonečnou pásku pro přehrávání do prostoru cestujících byl nedávno nahrazen digitálním hlásičem DHT-1M. Tachograf E 611 byl rovněž nahrazen, a to od roku 1995 elektronickým přístrojem RRM-3. Vyměnily se i radiostanice VR 20 za nové výrobky společnosti Motorola. Zařízení ARS má připojen český adaptér pro bezpečné chování systému při sjetí dvou vlaků v jednom kolejovém obvodu. Pro typ 81-71 byl rovněž zkonstruován nový systém automatického vedení vlaku ACB-M2. Bohužel byl namontován jen do jedné soupravy. Jeho provoz byl sice úspěšný, ale po čase bylo zařízení demontováno. Od roku 1997 se zaměňovalo zařízení ARS na vozech (trasa C) za francouzský systém Matra PA 135 (pilotage automatique). Hlavní správa požární ochrany naprosto striktně požadovala možnost výstupu čelem vozidla na trať. Z tohoto důvodu vzniknul zajímavý kompromis. Místo čelních dveří, jako u vozů Ečs, je ve voze uložen gumová skluzavka z Gumotexu Břeclav. V případě nouze se může nafouknout z hlavního vzduchojemu vozidla, nebo ze sněhového hasicího přístroje v kabině. Jako výstupní otvor slouží levé čelní okno (po vysklení). Během praktických cvičení evakuace se ale ukázalo, že celý systém je téměř nepoužitelný a proto byla zvolena varianta odstranění skluzavky a umožnění otevření průchozích dveří cestujícími. Do dveří proto byly instalovány elektrické zámky, které může dálkově odblokovat strojvedoucí. Na vozidlech se provedlo ještě několik dalších podstatných změn. Tou největší byla výměna odpružených dvojkolí za monolitická a současně změnajízdního profilu kol (UIC-ORE). Barevné řešení je v podstatě totožné s vozy Ečs, pouze nové čelo je celé černé a uprostřed pod oknem je nastříkán malý znáček metra.

Prvních 7 vozů nového typu vyrobili v Mytišči na začátku roku 1977. Zanedlouho už jezdily v pravidelném provozu na okružní lince moskevského metra. Velmi brzy započala sériová výroba. Ještě před koncem roku 1977 vyjelo prvních 6 sériových vozů, jely přímo do Prahy. Na Kačerově je přivítali 16.1.1978. Následovaly masové dodávky až do roku 1990. Do Prahy přijelo z Mytišči solidní množství 507 vozů 81-71. Z toho 204 čelních a 303 vložených, vozy tedy byly dodávány pro skládání do 5 vozových souprav. Dohromady je možno z 507 vozů složit 101 souprav a ještě přebývají dva čelní vagony. Takového stavu ovšem v Praze nebylo nikdy dosaženo, protože v průběhu provozu nastalo několik nehod. Nejprve ještě dodám, že vozy 81-71 dostaly číselnou řadu 2000. Čelní mají liché stovky (např. 2108), vložené potom sudé (2406). V roce 1986 vykolejila souprava ve stanici Leninova [Dejvická], čelní vůz 2133 měl poté značně pochroumaný rám a byl sešrotován. O rok později nastal další černý den pražského metra. Ve stanici Kosmonautů [Háje] totiž vzplanul čelní vůz soupravy. Oheň se rozšířil i na první vložený vůz a proto byly oba (2325 a 2490) odvezeny do šrotu. V době nehody jezdily tyto vozy v Praze pouhý rok! Od té doby se už žádná "smrtelná" nehoda neudála a proto pražský DP vykazoval po skončení dodávek 504 vozů 81-71. Nejstarším zástupcům tohoto typu se už na začátku 90.let začala přibližovat výrobcem udaná lhůta pro provedení GO. Ještě v předstihu DP nechal tímto procesem projít 4 čelní vozy (2105, 2107, 2121, 2131) za účelem ověření možností výměny některých nespolehlivých součástí. Celá akce ale nepřinesla v podstatě žádné výsledky a tak se od této metody "polorekonstrukce" upustilo. Měla ji nahradit přestavba daleko brutálnější. To se ostatně stalo a v roce 1994 kačerovské depo opustila první souprava, jedoucí do plzeňské Škodovky na rekonstrukci. Vrátila se v roce 1996 a stala se prvním zástupcem nového typu 81-71M. Pražský DP později ještě objednal modernizaci dalších 7 souprav, o tom ale blíže v části, věnované těmto vozidlům. Současně s 8 soupravami se tak s Prahy vypařil i jeden čelní vůz navíc (2129), který nyní s pantografem slouží v Plzni se sběračem pro napájení ověřovaných souprav. Po dokončení rekonstrukcí se buďto stane předmětem případné další objednávky, nebo se vrátí "domů".

V současné době přibližně každý měsíc z provozu ubyde 1 souprava 81-71 z důvodu splnění kilometrického proběhu 1 440 000 km. Dále může následovat komisní prohlídka, která proběh prodlouží na 1 500 000km. Vyjímečně při dobrém stavu vozidla je možno prodloužit až na 1 550 000km. Na trase A a C vozy 81-71 již nejezdí. Do roku 2010 přestanou jezdit i na trase B. Do muzea půjde jeden z čelních vozů a pro všechny tři trasy se stejně jako u Ečs zachová jedna historická souprava. Předpokládané ev.č.: 2159-2213-2429-2637-2504.
Autor: Jan Bonev, Aktualizace: Tomáš Rejdal, 6.3.2006
 
Zpět