Flora | |||||
eskalátorový tunel |
1 kolej |
2 kolej |
podchod |
prostup mezi kolejemi |
|
reliéf v podchodu |
vestibul |
střední loď |
střední loď |
střední loď |
|
vstup/výstup |
vstup/výstup |
vestibul |
vstup/výstup |
vstup/výstup |
|
vstup/výstup |
vstup/výstup |
vstup/výstup |
|||
Nafotil: Jan Krblich
|
|||||
prostory stanice |
prostory stanice |
příjezd 81-71 |
prostup, v pozadí 81-71M |
||
Nafotil: Tomáš Rejdal, 15.2.2004
|
|||||
letecký pohled |
|||||
Letecký pohled: Gefos a.s.
|
|||||
Informace o stanici
|
|||||
Nacházíme se v mezilehlé ražené stanici trasy
A, umístěné pod krajem Olšanských hřbitovů. Nejprve stavaři přistoupili k výstavbě těžní věž v nedalekém bloku mezi ulicemi Jičínskou a Sudoměřskou. Z ní potom vede šachta a na ní navazující přístupová štola do staničních prostor. Tam najdete tři lodě, střední zkrácenou a mezi nimi 6 průchodů s 1,5 metru tlustými pilíři. Odtud vede vzhůru jeden tunel do jediného, podzemního, vestibulu. Stavbu stanice měly na starost Vojenské stavby a interiéry Pozemní stavby Pardubice. Stanice není příliš výjimečná, nedělo se tu ani příliš rekordů či vylepšení, i když přece jeden by se našel - za březen 1977 vyrazila Brigáda Socialistické Práce Ladislava Svobody 31,5 m velkoprofilového tunelu. Zanedlouho však byli překonáni. Interiér je klasický pro trasu A. Hlavní staniční barvou je Bordeaux, ta také určuje barvu odstupňovaného pruhu za nástupišti, obklopeného klasickou zlatou. Strop středního tunelu je vyložen světlým odstínem téže barvy a opět hliníkovými díly. Změnou je pouze jeden svítící pás na každé straně. Pilíře jsou obloženy jugoslávským mramorem Maljat a madla a podobné věci jsou z leštěného antikora. Dlažba je z kozárovické žuly. Ve vestibulu naleznete stejnou dlažbu i barvu stropu. Avšak stěny jsou "potaženy" béžovým mramorem Kanfanar a světlo přinášejí korýtková zářivková svítidla. Budka dozorčího je obkládána hliníkem, eloxovaným na přírodní odstín. Na povrch vede 6 výstupů, převážně s pevným schodištěm. V pasáži naproti výstupům k tramvajovým zastávkám dominují keramické stély ak.sochaře keramika Petra Svobody na téma rostlin. Na povrchu vzniknulo malé klidné zákoutí s možností posezení. ozdobou je sousoší Rodina ak.soch.prof. Navrátila, ak.soch. Bohumila Teplého a ing.arch. Derynkové. Při stavbě se počítalo s budoucí nemožností výstavby 2. vestibulu. |
|||||
Autor: Jan Bonev
|
|||||
Původní
název
|
-
|
||||
Zahájení provozu ve
stanici
|
19.12.1980 | ||||
Umístění
|
v podzemí východně od křižovatky ulic Vinohradská-Jičínská
(Praha 3)
|
||||
Typ stanice
|
ražená pilířová
|
||||
Konstrukce
stanice
|
trojlodní se zkráceným středním tunelem na 33
m, šesti páry prostupů na nástupiště a ostěním montovaným ze železobetonových
tybinků
|
||||
Délka stanice
|
108,25 m
|
||||
Hloubka
středu nástupiště pod terénem
|
25,4 m | ||||
Nástupiště
|
šířka 20,45 m | ||||
Obklad
stěn v prostoru nástupiště
|
hliníkové výlisky v charakteristické barvě stanice vínově červené (bordó) | ||||
Vestibuly
|
spolu s podchodem v hloubce 4,75 m pod Vinohradskou
třídou tvoří monolitickou železobetonovou konstrukci se šesti výstupy
pevnými schodišti na uliční úroveň; s nástupištěm je spojen tunelem
s třemi eskalátory délky 49,2 m na výšku 24,6 m
|
||||
Další
prostory stanice
|
provozní zařízení umístěna v technologickém tunelu
délky 83 m, vyraženém za stanicí
|
||||
celkový počet místností: 88 | |||||
Obestavěný
prostor
|
46 431 m3 | ||||
Stavební
náklady
|
254 miliónů Kč | ||||
Obrat
cestujících
|
v r. 1986 v ranní špičce celkem 5 200, z toho nástup 3 600, výstup 1 600 | ||||
Projektoval
|
DP-Metroprojekt Praha | ||||
Architektonické
řešení
|
ing. arch. Miroslava Derynková
|
||||
Umělecká
díla
|
barevné reliéfy v podchodu: ak. soch. Petr Svoboda | ||||
sousoší Rodina na povrchu: ak. soch. Vladimír Navrátil, ak. soch. Bohumil Teplý | |||||
Hlavní stavbyvedoucí
|
ing. František Hlad | ||||
Návazná
doprava
|
tramvaje a autobusy na křižovatce Vinohradská-Jičínská | ||||
přímá obsluha přilehlé obytné zóny | |||||
Zdroj: www.metroprojekt.cz
|
|||||
|
|||||