Motorové univerzální vozidlo
WŽB 10-M
|
||||
wzb01.jpg |
wzb02.jpg |
|||
Nafotil: archiv DP-M, 11700 - stavby
a tratě
|
||||
WŽB 10-M na zkušební trati depa Kačerov |
||||
Nafotil: Tomáš Rejdal, 13.4.2004
|
||||
wzb.JPG |
||||
Nafotil: Tomáš Rejdal, 20.4.2004
|
||||
Souhrnné informace
|
||||
Speciální motorové vozidlo WŽB 10-M je určeno k provádění
stavebních prací, k dopravě stavebních materiálů, zařízení a pracovníků.
Vozidlo charakterizované se značnou nosností, možností tažení (sunutí)
přípojného vozidla vysokou rychlostí, splňuje veškeré požadavky provozu
v noční době a obtížných provozních podmínkách. Vozidlo vybavené nákladní
skříní o celkové ložné ploše 10 m2 s výklopnými a demontovatelnými postranicemi
lze spolu s přípojnými vozy použít na přepravu předmětů různého druhu
a tvaru. Konstrukčně je vozidlo určeno pro provoz na drahách o rozchodu
1 435 mm s dovoleným zatížením na nápravu 10,5 tuny, o minimálním poloměru
oblouku 50 metrů, a to rychlostí do 50 km/h.
Vozidlo je vybavené mechanickou hnací soustavou s naftovým motorem SW 400. Tento motor je vznětový řadový šestiválec, kapalinou chlazený o výkonu 92 kW při 2 400 ot/min. Přenos výkonu je mechanický ze šestistupňové ručně ovládané převodovky kardanovou hřídelí do rozvodové převodovky, odkud je veden kardanovými hřídeli k nápravovým převodovkám na každém dvojkolí. Pohon se přenáší na obě nápravy současně. WŽB 10-M je podvozkové vozidlo s jednonápravovými podvozky. Prvotní vypružení je provedeno pryžovými silentbloky a druhotné vypružení pomocí šroubových pružin. Útlum svislých vibrací karoserie byl dosažen použitím hydraulických tlumičů, pro tlumení podélných a příčných vibrací byla použita dynamická smyčka útlumu gumových součástí zavěšení. Prostorná zasklená kabina se hydraulicky (ručně) vyklápí a zajišťuje prostor pro šest osob, kromě strojvedoucího vozidla. Vyklopení kabiny umožňuje pohodlný přístup k hnacímu soustrojí za účelem údržby a oprav. Vnitřní část kabiny je vybavena otočným křeslem se sklopným ovládacím pultem a aretací tak, že je možné řízení vždy ve směru jízdy. Každý směr jízdy je vybaven vlastními pedály spojky, akcelerace a pedálového brzdiče. Použité větrání, tepelná izolace a vybavení kabiny zaručuje posádce a obsluze odpovídající pohodlí při jízdě. Na vozidle je použita automobilová tlaková brzda. Vlastní vozidlo je brzděno pomocí pedálového brzdiče přímočinnou brzdou a připojené vozy pomocí stejného pedálového brzdiče a brzdiče přívěsu samočinnou brzdou. Vozidlo je brzděno kotoučovou brzdou s kotoučem nalisovaným na nápravě a s dvěma páry brzdových čelistí umístěných po obou stranách podvozku. Jako parkovací brzda je zde použita brzda střadačová, působící na všechna čtyři kola a zároveň je to i brzda nouzová. Pro parkovací a havarijní brzdu se využívá působení pružinové části brzdového válce. Na zadní části vozidla je na hlavním rámu připevněna hydraulická ruka KSX 60, určená k nakládání a vykládání dopravovaných materiálů. Toto zařízení lze používat výhradně během stání vozidla a jeho max. nosnost je 2 500 kg při vyložení 2,4 metru. Pohon pracovních pohybů je hydraulický a je ovládán z řídicího pultu umístěného na rámu v zadní části vozidla. Základní technické parametry vozidla (1 série): délka přes spřáhla: 8 000 mm maximální šířka: 2 760 mm maximální výška: 2 950 mm rozchod: 1 435 mm rozvor: 5 150 mm celková hmotnost: 11 tun typ motoru: SW 400 maximální výkon motoru: 92 kW maximální otáčky motoru: 2 400 ot./min max. rychlost: 50 km/h zvláštní vybavení: HR KSX 60 Motorové univerzální vozidlo WŽB 10-M (2. série) Vozidlo je na rozdíl od první série osazeno silnějším naftovým motorem 6CT 107. Tento motor je vznětový přeplňovaný řadový šestiválec, kapalinou chlazený o výkonu 110,5 kW při 2 600 ot/min. Odlišný způsob brzdění charakterizuje kotoučová brzda v diskovém provedení. Disk každého kola je osazen brzdovým kotoučem, na který doléhá jeden pár brzdových čelistí ovládaných membránovou částí vlastního brzdového válce. Pro dodržení předepsaného rozměru brzdových kotoučů zde musela být použita kola o větším průměru. Součástí vozidla je hydraulická ruka HR 3001 s maximální nosností 1800 kg při vyložení 3 metry. Ostatní parametry a technický popis jsou shodné s vozidly první série. Odlišné technické parametry: maximální výška: 3 410 mm typ motoru: 6CT 107 maximální výkon motoru: 110,5 kW maximální otáčky motoru: 2 600 ot./min zvláštní vybavení: HR 3001 |
||||
Zdroj: DP-Kontakt, Autor: Ing. Marek
Kopřiva, 11 003
|
||||
|
||||