MUV-72 - pracovní lokomotiva
|
||||
M3 |
M8 |
|||
Nafotil: archiv DP-M, 11700 - stavby
a tratě
|
||||
3 |
3 |
4 |
||
Nafotil: Tomáš Rejdal, 13.4.2004
|
||||
Souhrnné informace
|
||||
Vnějšími rozměry ani tvarem se toto vozidlo neliší od
MUV-69. Rozdíl je především v motoru a způsobu přenosu výkonu na nápravu.
Jízdní vlastnosti včetně způsobu brzdění zůstaly zachovány. S dosazením
motoru o vyšším výkonu se zvětšily i dimenze převodů, což dohromady mělo
za následek zvýšení váhy vozíku.
Zdrojem výkonu vozidla je dvouřadý, osmiválcový (válce do V), vzduchem chlazený motor TATRA T 928-2 o výkonu 130 kW. Tento motor ovlivnil použití odpovídající jízdní převodovky a koncepci převodovky reverzní. Byla zde použita synchronní pětistupňová jízdní převodovka T 138 a nová univerzální převodová skříň, obsahující reverzaci, přídavnou redukci, pojezd hydromotorem a náhony čerpadel. Výkon od motoru, opatřeného spojkou, je veden pomocí kloubového spojovacího hřídele k jízdní převodovce a z ní přes rozvodovou převodovku pomocí kardanů k oběma nápravám. V rozvodovce se může dále výkon dělit na náhon čerpadel nebo pro pomocné pohony spojovací hřídelí, popřípadě může být vozík přes ni poháněn hydraulickým motorem. Motor T 928-2 je konstruován pro montáž ve vodorovné poloze (na rozdíl od motoru T 912-3), a proto jsou i osy převodovek a vstupních hřídelí nápravových převodovek vodorovné. Z těchto důvodů jsou proti MUV-69 torzní vzpěry rozměrově rozdílné. Použitím motoru o vyšším výkonu s omezením nejvyšších otáček došlo však pouze ke snížení vnější hlučnosti. Vozidla však nemohla být provozována s takovými zátěžemi, které se od nich požadovaly. Provozem bylo zjištěno, že koncepce přenosu větších výkonů pomocí dlouhých kardanových hřídelí je pro toto vozidlo špatná. Při rozjezdu a jízdě s větší zátěží docházelo k neúměrnému rozkmitávání kardanů různé tuhosti a k následnému poškozování převodovek. Proto se časem od této modifikace přešlo zpět k sériově vyráběným MUV-69. Technické parametry: celková hmotnost: 8 360 kg hmotnost na přední nápravu: 5 090 kg hmotnost na zadní nápravu: 3 270 kg typ motoru: T 928-2 maximální výkon motoru: 130 kW maximální otáčky motoru: 2 000 ot./min dovolená rychlost: 30 km/h |
||||
Zdroj: DP-Kontakt, Autor: Ing. Marek
Kopřiva, 11 003
|
||||
|
||||