MUV-72 - pracovní lokomotiva
muv01.jpg
M3
muv02.jpg
M8
 
Nafotil: archiv DP-M, 11700 - stavby a tratě
P4130526.JPG
3
P4130528.JPG
3
P4130527.JPG
4
 
Nafotil: Tomáš Rejdal, 13.4.2004
Souhrnné informace
Vnějšími rozměry ani tvarem se toto vozidlo neliší od MUV-69. Rozdíl je především v motoru a způsobu přenosu výkonu na nápravu. Jízdní vlastnosti včetně způsobu brzdění zůstaly zachovány. S dosazením motoru o vyšším výkonu se zvětšily i dimenze převodů, což dohromady mělo za následek zvýšení váhy vozíku.

Zdrojem výkonu vozidla je dvouřadý, osmiválcový (válce do V), vzduchem chlazený motor TATRA T 928-2 o výkonu 130 kW. Tento motor ovlivnil použití odpovídající jízdní převodovky a koncepci převodovky reverzní. Byla zde použita synchronní pětistupňová jízdní převodovka T 138 a nová univerzální převodová skříň, obsahující reverzaci, přídavnou redukci, pojezd hydromotorem a náhony čerpadel.

Výkon od motoru, opatřeného spojkou, je veden pomocí kloubového spojovacího hřídele k jízdní převodovce a z ní přes rozvodovou převodovku pomocí kardanů k oběma nápravám. V rozvodovce se může dále výkon dělit na náhon čerpadel nebo pro pomocné pohony spojovací hřídelí, popřípadě může být vozík přes ni poháněn hydraulickým motorem. Motor T 928-2 je konstruován pro montáž ve vodorovné poloze (na rozdíl od motoru T 912-3), a proto jsou i osy převodovek a vstupních hřídelí nápravových převodovek vodorovné. Z těchto důvodů jsou proti MUV-69 torzní vzpěry rozměrově rozdílné.

Použitím motoru o vyšším výkonu s omezením nejvyšších otáček došlo však pouze ke snížení vnější hlučnosti. Vozidla však nemohla být provozována s takovými zátěžemi, které se od nich požadovaly. Provozem bylo zjištěno, že koncepce přenosu větších výkonů pomocí dlouhých kardanových hřídelí je pro toto vozidlo špatná. Při rozjezdu a jízdě s větší zátěží docházelo k neúměrnému rozkmitávání kardanů různé tuhosti a k následnému poškozování převodovek. Proto se časem od této modifikace přešlo zpět k sériově vyráběným MUV-69.

Technické parametry:
celková hmotnost: 8 360 kg
hmotnost na přední nápravu: 5 090 kg
hmotnost na zadní nápravu: 3 270 kg
typ motoru: T 928-2
maximální výkon motoru: 130 kW
maximální otáčky motoru: 2 000 ot./min
dovolená rychlost: 30 km/h
Zdroj: DP-Kontakt, Autor: Ing. Marek Kopřiva, 11 003
 
Zpět