Opravárenská základna metra v Hostivaři | ||||
P5141682.JPG |
P5141584.JPG |
P5141586.JPG |
P5141587.JPG |
P5141589.JPG |
P5141591.JPG |
P5141592.JPG |
P5141593.JPG |
P5141594.JPG |
P5141595.JPG |
P5141596.JPG |
P5141598.JPG |
P5141600.JPG |
P5141601.JPG |
P5141602.JPG |
P5141605.JPG |
P5141606.JPG |
P5141607.JPG |
P5141608.JPG |
P5141610.JPG |
P5141611.JPG |
P5141614.JPG |
P5141615.JPG |
P5141616.JPG |
P5141617.JPG |
P5141618.JPG |
P5141620.JPG |
P5141621.JPG |
P5141622.JPG |
P5141624.JPG |
P5141626.JPG |
P5141627.JPG |
P5141628.JPG |
P5141631.JPG |
P5141633.JPG |
P5141636.JPG |
P5141639.JPG |
P5141641.JPG |
P5141642.JPG |
P5141643.JPG |
P5141645.JPG |
P5141646.JPG |
P5141647.JPG |
P5141648.JPG |
P5141653.JPG |
P5141654.JPG |
P5141656.JPG |
P5141657.JPG |
P5141658.JPG |
P5141659.JPG |
P5141660.JPG |
P5141662.JPG |
P5141663.JPG |
P5141664.JPG |
P5141665.JPG |
P5141668.JPG |
P5141669.JPG |
P5141670.JPG |
P5141671.JPG |
P5141674.JPG |
P5141675.JPG |
P5141676.JPG |
P5141677.JPG |
P5141678.JPG |
P5141679.JPG |
P5141585.JPG |
||||
Nafotil: Tomáš Rejdal, 14.5.2004
|
||||
01.jpg |
05.jpg |
07.jpg |
08.jpg |
14.jpg |
Nafotil: Radioactive Man
|
||||
P3250193.JPG |
P3250194.JPG |
P3250207.JPG |
P3250210.JPG |
P3250211.JPG |
P3250212.JPG |
P3250213.JPG |
P3250217.JPG |
P3250218.JPG |
P3250219.JPG |
P3250221.JPG |
P3250223.JPG |
P3250224.JPG |
P3250225.JPG |
P3250228.JPG |
P3250231.JPG |
P3250232.JPG |
P3250233.JPG |
P3250234.JPG |
P3250236.JPG |
P3250237.JPG |
P3250238.JPG |
P3250239.JPG |
P3250240.JPG |
P3250242.JPG |
P3250244.JPG |
P3250248.JPG |
P3250249.JPG |
P3250251.JPG |
P3250252.JPG |
P3250253.JPG |
P3250255.JPG |
P3250258.JPG |
P3250268.JPG |
P3250269.JPG |
P3250270.JPG |
P3250278.JPG |
P3250282.JPG |
P3250283.JPG |
P3250284.JPG |
P3250285.JPG |
P3250287.JPG |
|||
Nafotil: Michal Kuty, 25.3.2004
|
||||
Informace
|
||||
Areál OZM je umístěn v lokalitě Prahy 10 v přímé návaznosti
na areál DH v prostoru východně od páteřní komunikace na ploše cca 7,5
ha. Stavba byla projektována pro kompletní zajištění opravárenské základny
metra v oblasti tří samostatných celků:
- opravna vozidel metra - opravna transformátorů - opravna elektrických točivých strojů Opravna vozidel metra Kapacita opravny vozidel byla projektována na zabezpečení provozuschopnosti vozového parku o inventárním stavu 900 vozidel (výroba bývalý SSSR), tj. na provedení 250 středních a generálních oprav ročně při dvousměnném provozu. Komplex opravny lze rozdělit na halový komplex (23 980 m2), přístavek (4 408 m2) a ostatní (515 m2), z čehož v zastavěné ploše zaujímají technologické prostory 25 010 m2, sociální prostory 2 979 m2 a administrativní prostory 914 m?. Technologický prostor opravny vozidel je koncipován na boxový způsob dílenských oprav. Je vybaven přesuvnou, mostovými jeřáby (dálkové ovládání), dále je zde opravna skříní, opravna podvozků a dvojkolí, lakovna vozů, dílny pro mechanickou, elektrickou a pneumatickou výzbroj vozů (včetně zkušebního zařízení) a moderně koncipovaná zkušebna vozů, vybavená veškerým potřebným diagnostickým zařízením. V polovině roku 1993 byl v opravně elektrických vozů zahájen ověřovací provoz projektované technologie oprav dvojkolí podvozků, skříní vozů, lakovny a ostatních souvisejících zařízení. Kolaudace dokončených objektů a provozních souborů proběhla dne 20.6.1994, opravna vozidel je v plném provozu s předpokládaným rozšířením kapacity oprav na cca 200 vozů/rok při jednosměnném provozu. V říjnu 2001 dokončena rekonstrukce osvětlení halového komplexu systémem Intelux. Opravna transformátorů Do objektu opravny vozidel je zařazena část opravny transformátorů. V současné době je v el. stanicích provozováno 77 ks trakčních vzduchových transformátorů a 215 ks distribučních vzduchových transformátorů. Na základě výsledků kontroly jejich elektrických parametrů na provozních místech v elektrických stanicích jsou transformátory přiváženy k opravě do OZM. Opravna elektrických strojů točivých Je součástí OZM, je umístěna na celkové ploše 5 250 m2 a rozhodnutí o tom, že uživatelem OZM II, část elektrické stroje točivé budou DP-Elektrické dráhy, nyní JSVT (opravna tramvají 12 700 m2) vyvolalo zásadní změny koncepce využití, vyplývající z požadavku nového uživatele na racionální využití stávající provozní plochy pro opravárenskou činnost. Dle schváleného technického řešení OEST zajišťuje tyto činnosti: - opravy trakčních motorů a motorgenerátorů tramvají - opravy trakčních motorů a motorů kompresorů metra - opravna malých stejnosměrných motorů - navijárna točivých elektrických strojů - impregnační stanice - zkušebna elektromotorů - opravna komponentů podvozků tramvají |
||||
Autor: DP Praha, Poslední aktualizace:
24.8.2006
|
||||
Informace
|
||||
Opravárenská Základna Metra se nachází v areálu Depa Hostivař
a byla uvedena do provozu v letech 1993-1994. Spojení mezi Depem Hostivař
a OZM zabezpečuje jednokolejná trať, po níž jsou přiváženy jednotlivé
vozy souprav 81-71 k revizi a opravě nejvyššího stupně. Halový komplex
se stává ze tří lodí a přístavku, v němž sídlí zejména administrativní
a techničtí pracovníci.
OZM tvoří několik hlavních pracovišť: Opravy elektrovýzbroje, Opravy pneuvýzbroje, Opravy podvozků, opravy soukolí, opravy interiérů, elektrodílna, pneudílna, lakovna, truhlárna, myčka podvozků, myčka spodků, zámečnická dílna a vše završuje oddělení kontroly OTK, elektrozkušebna, zkušebna funkce ucelenosti soupravy a zkušební trať. Dvě pracoviště posledně jmenované jsou odloučené na Depu Hostivař v části vyhražené OZM. Na následujících řádcích se pokusím zjednodušeně popsat průběh revize P5 v OZM od přijetí vozu do opravy po předání vozu do soupravy a následně provozu. Vše začíná odtažením soupravy, která dosáhla počtem najetých kilometrů (cca 500 000) nutnosti opravy P5, z domovského depa do Depa Hostivař. Zde je souprava rozpojena na jednotlivé vozy a v cyklu 2 dny se odváží po jednokolejné spojce, za pomocí lokotraktoru T15, vždy jeden vůz do OZM. Vůz se po příjezdu na příjem OZM odstrojí nejdříve od sedáků, pak se odpojí a demontují pražce s trakčními sběrači, následuje odpojení trakčních motorů (v každém voze jsou čtyři) a vůz se za pomoci heverů zvedne z podvozků a usadí se na tzv. Kozy, což jsou pracovní podvozky patřičně zvýšené pro umožnění práce pod vozem mimo montážní jámu „kanál“. Takto posazený vůz putuje do myčky spodků a pak již může začít vlastní revize... Z vozu se demontuje veškerá elektrovýzbroj, tedy Hlavní kontrolér, přepínač režimů Jízda brzda, přepínač serie.paralel, linkové stykače, maximální relé, ovládací relé a trakční i pomocné stykače, rozjezdobrzdové odpory, vozové baterie, probíhá kontrola kabelů a kabelových ok, případně jejich výměna, kontrola všech mechanických částí na voze, demontáž motorkompresoru, jímek, a brzdných soustav, včetně oprav interiéru vozu. Vše se odveze na jednotlivé dílny, kde probíhá kontrola tohoto zařízení, případně oprava. Takto odstrojený vůz vypadá tedy spíše jako kostra, neboť z původního osazení na něm toho zůstalo jen pomálu... Po dílenské opravě následuje zpětná montáž na vůz veškeré elektrovýzbroje a pneuvýzbroje, včetně spřáhel, na voze mezi tím proběhly značné inovace v zapojení a v silových i slaboproudých rozvodech, revize pomocných a vlakových obvodů, v opravě soukolí probíhá generální oprava podvozku, převodovek, pneubrzd a kol... Vůz s opravenou a navrácenou výzbrojí již jen projde lakovnou, kde získá nový kabát, pak se vůz za pomoci heverů usadí na zrekonstruované podvozky, připojí se trakční sběrače a trakční motory, vůz se vyváží, doladí a dozapojí se poslední nepřesnosti, změří se trakční obvod, izolační stavy a další meření, proběhne OTK (technická prohlídka), poté vůz je na zkušebně pod napětím kompletně odzkoušen a pokud se nevyskytne žádná závada je lokotraktrorem T15 odvezen dolů na depo Hostivař, kde se všechny vozy po velké revizi spojí postupně do soupravy, nejdříve je odzkoušena činnost ucelené soupravy na místě, poté proběhnou zkušební jízdy, a pokud nejsou žádné technické problémy, nic nestojí v cestě tomu, aby se nově opravená souprava vydala na svou další tříroční pouť v tunelech metra, věrně a spolehlivě sloužit cestujícím, ale i čelit lidem bezohledným.... Soupravy po opravě stupně P5 poznáte již na první pohled: Z vnějšku září čerstvý nový lak, bez záhadných klikyháků, uvnitř je poznáte podle neobvyklé čistoty, nových sedáků. zářivě bílých zářivek osvětlení, někdy nové podlahy a i uvnitř podle nového náťěru. Jenže, jak známo nic nevydrží věčně a tak když se po zhruba třech letech k nám zase ona souprava vrátí, je v žalostném stavu, hlavně v místech přístupných cestujícím. Tolik tedy jen velmi ve stručnosti k málo známé OZM. Více za mne snad řeknou fotografie přímo z opravny.... |
||||
Autor: Kid 11200
|
||||
|
||||